21 Eylül 2013 Cumartesi

Sümela Manastırı, Trabzon

Trabzon'un simgesi haline gelmiş olan Sümela Manastırı, Maçka ilçesinin Altındere Köyü sınırları içerisinde. Karadağ'ın eteklerinde bir kayalık üzerine kurulmuş. Bu manastırın diğer adı ise Meryem Ana Manastırı'ymış.

Sümela Manastırı Altındere Vadisi Milli Parkı içerisinde yer alıyor, bu sebeple milli parka girerken 15 TL ücret ödüyoruz. Milli parka girdikten yaklaşık 60-70 metre sonra otoparka arabayı bırakıyoruz, kalan yolu yürüyeceğiz. Yaklaşık 1 km kadar patika yollardan tırmanıyoruz.

Vadiden yaklaşık 300 metre yükseklikte bulunan yapı bu konumuyla manastırların şehir dışında, ormanlarda, mağara ve su kenarlarında kurulma geleneğini sürdürmüş.

Sümela Manastırı, Kültür Bakanlığına bağlı bir mekan olduğu için Müze Kart geçiyor, müze kartı olmayanlar için giriş ücreti 8 TL

Şu her yerde resmi olan kayanın içine oyulmuş çok katlı yapıyı göremeyince biraz hayal kırıklığına uğramadım değil. Meğer o görkemli yapı kayanın arka tarafındaymış ve bizim görüş mesafemizde değil. Bu komplekste sadece Meryem Ana Kilisesi, birkaç şapel, mutfak, öğrenci odaları, misafirhane ve kütüphane ziyarete açık, diğer bölümlere malesef giremiyoruz.

Trabzon'un 1916-1918 yılları arasındaki Rus işgali sırasında manastıra el koyulmuş. 1923 sonrasında tamamıyla boşaltılmış. 2010 yılında Kültür Bakanlığının restoresi ile ziyarete açılmış.

Manastırın gezilebilen ana bölümünü Meryem Ana kilisesi oluşturuyor, içi tamamen fresklerle kaplı. Şansımıza biz gittiğimizde bir tur grubu geziyordu biz de rehberlerin anlattıklarından faydalanıp fresklerle ilgili bilgi edinebildik.

Kilise içinde Meryem figürleri Gürcülerin kullandıkları Gürcü Madonna şeklinde resmedilmiştir.

Meryem'in doğuşu ve mabede sunuluşu, tebliğ, İsa'nın doğuşu, mabede sunuluşu ve hayatı ve İncil'den resimler.

Meryem Ana Kilisesi dışındaki diğer ufak birimlerde fresk yok, ancak girişlerde ne olduklarına dair tanıtıcı tabelalar var. Yaklaşık 2 saat geçirdiğimiz manastırdan çıkıp, milli parkı gezmeye başlıyoruz ...

Altındere Vadisi Milli Parkı

Altındere Milli parkı, Doğu Karadeniz'deki diğer milli parklar gibi yeşil ile mavinin buluştuğu bir yer. Her yerden su fışkırmış, ya dere olmuş akıyor yada şelale olmuş yükseklerden dökülüyor. Biz yine bol fotoğraf molalı bir geri dönüş yolu ile Sümela Manastırı gezimizi sonlandırıyoruz ...